תמונת מנוי: כשהפילוסוף הולך לקולנוע: טעימות פילוסופיות בניחוח קולנועי 5408.0182.58

כשהפילוסוף הולך לקולנוע: טעימות פילוסופיות בניחוח קולנועי 5408.0182.58

קורסים בקולנוע וטלוויזיה
עונה: 2019/2020
מחיר: 550.00 ₪
כרטיסי מנוי:
  • רשות: 1

פרטים נוספים

סמסטר ב' | יום ה' | 14:00-16:00 

ד"ר שי בידרמן

הקורס יועבר באופן מקוון, לצפייה ישירה במחשב הביתי

קולנוע הוא לא רק פופקורן או בילוי של סוף שבוע. קולנוע הוא גם, ואולי בעיקר, ספקטרום חווייתי עשיר ומעורר מחשבה. הקולנוע הוא תופעה תרבותית מרתקת, המתפרצת דרך דלתה הפתוחה של תרבות המערב ותובעת קשב והתייחסות. מאות שנים של הגות ומחשבה, של רעיונות וטיעונים פילוסופיים, מוצאים את דרכם אל אולם הקולנוע, מעבים את רבדיו השונים של הסרט, והופכים את חוויית הצפייה בו לחוויה אינטלקטואלית מרתקת. בקורס זה נתחקה אחר מחשבות ורעיונות מעולמה של הפילוסופיה שמצאו את דרכן אל עולם (ואולם) הקולנוע. נבחן את "השאלות הגדולות" של הפילוסופיה – מי אנחנו? מה טיבו של העולם? מהי ידיעה? כיצד עלינו להתנהג? מהם גבולות העולם וגבולות ההכרה? – ואת האופן שבו הקולנוע מעלה לדיון שאלות אלו. ננסה לאמץ את מורשתו של סוקרטס – שאמר כי "חיים ללא חקירה אין ראוי לחיותם" – כדי להתחקות אחר פתרונות אפשריים לשאלות אלו, וכדי להתוודע אל מיטב המוחות שעסקו בשאלות אלו לאורך ההיסטוריה של הפילוסופיה המערבית.

 

נושאי ההרצאות

המשא הפילוסופי כמסע: הקוסם מארץ עוץ (1939)

ראשיתה של הפילוסופיה במסע – מסע של חקירה את סודות היקום, את התבונה האנושית ואת משמעות החיים. בדומה למסעה של דורותי לארץ עוץ, ולהבטחות הקסומות המצפות לה שם, גם מסעו של הפילוסוף שזור הבטחות, ציפיות ורגעים קסומים. מה טיבו של המסע הפילוסופי? מה מחפש הפילוסוף, והאם יימצא את אשר הוא מבקש? בהרצאה זו נדון באפיוניו של המסע הפילוסופי, וננסה להבין למה מתכוונת דורותי כאשר היא אומרת לכלבה: "טוטו, אני חושבת שאנחנו כבר לא בקנזס". 

מבעד למאורת הארנב של תורת ההכרה: המטריקס (1999)

אחת מהשאלות הגדולות המאפיינת את המסע הפילוסופי נוגעת לגבולות ההכרה והידיעה. מהי ידיעה? מה ניתן לדעת? מהם גבולות ההכרה? כיצד נבדיל בין חלום ומציאות? מי ערב לי שאינני חולם עכשיו? שאלות אלו ואחרות יוצגו וייבחנו לאור האתגרים העומדים בפני ניו, גיבור הסרט המטריקס. כמו ניו, גם הפילוסוף מחפש תשובות לשאלות אלו. האם יימצאו השניים את מבוקשם?

רק על עצמי לדבר ידעתי: זהות אישית ומשמעותה בסרט שמש נצחית בראש צלול (2004)

גיבור הסרט "שמש נצחית בראש צלול" מנסה למחוק זיכרונות כאובים של אהבה נכזבת. כתוצאה מכך, הוא משנה את עברו, את עתידו – ואת עצמו. ואולי, בעצם, אינו משנה דבר? אולי גורלו חקוק וקבוע מראש, והוא שהופך אותו למי שהינו? שאלת הזהות האישית, מהמרכזיות שבעולם הפילוסופיה, תעסיק אותנו בהרצאה זו, ותיבחן לאור המסע שעובר גיבור הסרט, ולאור האתגרים שמציב זיכרונו בפני זהותו.

"אמור לי מי הם חברייך – ואומר לך מי אתה": מאפייניה של זהות חברתית על פי אווטר (2009).

הפילוסוף סוקרטס ציווה: "דע את עצמך". אריסטו טען בתוקף כי האדם הוא יצור חברתי. במפגש זה נעמוד על הקשר שבין שתי אמירות אלו. נבחן את האופן שבו משפיעים הקשרים החברתיים על עיצוב והגדרת זהותו של הפרט, ונבדוק האם אפשרי לכונן זהות ללא חברים. כולנו אנשים פרטיים בעלי זהות. בה בעת, כולנו רואים עצמנו כשייכים לקבוצות התייחסות שונות. אנחנו אנשים פרטיים – אבל אנחנו גם "ישראלים", "גברים/נשים", וכדומה. במפגש זה נבחן את משמעותה של "הזהות הקולקטיבית", ואת הקשר המחייב שלה להגדרת זהותו של הפרט.

המוסר על פי וודי: פשעים ועבירות קלות (1989)

גיבורי סרטו של וודי אלן מתמודדים עם אתגרים מוסריים רבים. מה עליהם לעשות? כיצד ידעו מה הדבר הנכון לעשותו? מה תפקידם של רגשי האשמה, האחריות האישית והשאיפה לטוב בהגדרת הקוד המוסרי לפיו יש לפעול? בהרצאה זו נצטרף לג'ודה, לקליף ולרב בן, ונבחן את האלטרנטיבות המוסריות שכל אחד מהם מציג בדמותו.

העם דורש צדק חברתי: על הטוב, הרע, ומה שביניהם, בסרט שר הטבעות (2001)

הדיון המוסרי הנו רחב ועמוק, וממלא את עולמה של הפילוסופיה. מה הופך דבר טוב ל"טוב"? מה בין רע ורוע? מהו צדק, וכיצד נוכל להשיגו ולממשו? שאלות אלו ואחרות מהוות את הבסיס לדיון המוסרי והמושגי בפילוסופיה של טרילוגיית "שר הטבעות". נצטרף לפרודו בגינס וחבורתו היוצאים למסע מוסרי בעולם של בני אור ובני חושך, מסע שתחילתו בטבעת – וסופו בהכרעות פילוסופיות.

אני, אתה, והמלחמה הבאה: הפילוסופיה הפוליטית של ד"ר סטריינג'לאב (1964)

גנרל ידוע אמר פעם שאין להשאיר את המלחמה לפוליטיקאים. ברוח זו, ננסה לבחון האם יש להשאיר את המלחמה לפילוסופים. המלחמה – כשיקוף של מצב חברתי ומדיני שקרס – מהווה מוקד עניין פילוסופי וקולנועי, עקב העצמה הגלומה בה בהבהרת שאלות הנוגעות לטיבו של המצב המדיני, כוחו, גבולותיו ושבריריותו. נלווה את גיבורי סרטו של סטנלי קובריק בחיפוש אחר היגיון בעולם שככל הנראה יצא מדעתו.

"גנן גידל דגן בגן": הפילוסופיה של השפה על פי נרדפי החוק (1986)

בסרטו של הבמאי האמריקאי ג'ים ג'רמוש, נרדפי החוק, נמלטים שלושה אסירים מבית הכלא של החברה. כפי שנראה בהרצאה זו, בית הכלא האמור הנו למעשה בית כלא לשוני. בבריחתם, מגדירים השלושה את מה שהפך, בעיקר במאה ה- 20, למושא עניין מרתק של הפילוסופיה: השפה, גבולותיה ומשמעותה. מהי שפה? מה תפקידיה? מהם גבולותיה? בהרצאה זו ננסה לענות על שאלות אלו (תוך שימוש בשפה, כמובן)

בחור אנלוגי בעידן דיגיטלי: הריאלי, הויראלי והוירטואלי בסרט היא (2013)

בעידן המציאות הוירטואלית, פוסט-אמת ופייק-ניוז, מקבלות השאלות שהעלנו עד כה משמעות חדשה – ואולי גם קרקע חדשה לדיון בהם. נדון, ונדון מחדש, בשאלות אלו, תוך עיון בסרטו של ספייק ג'ונז.

מה המשמעות של כל זה? פילוסופית הקיום של האחים כהן, יהודי טוב (2009)

סרטם של האחים כהן, שתורגם לעברית (בטעות!) בשם "יהודי טוב", נקרא למעשה "איש רציני". וזוהי אכן המשימה שעומדת בפני גיבור הסרט: להיות איש רציני. למה הכוונה? האם זה אפשרי? מהי, אם "נגנוב" לרגע כותרת של אוסקר וויילד, "חשיבותה של רצינות"? נדון בשאלות אלו מתוך ניסיון להסביר את ה"רצינות" כתכונה המעניקה משמעות לחייו של הגיבור. האם יצליח בכך? האם קיומו כ"איש רציני" הנו, אכן, קיום משמעותי?  

 

 

תאריכי הקורס

23.04.20

30.04.20

07.05.20

14.05.20

21.05.20

04.06.20

11.06.20

18.06.20

25.06.20

2.07.20

9.07.20

16.07.20

 

*פתיחת הקורס מותנית במספר הנרשמים

**עמיתי חבר מימוש ההנחה ברישום טלפוני בלבד

הקורס נלמד במסגרת העשרה. מועבר על ידי סגל מרצי הפקולטה, לתלמידים מן החוץ בלבד, ללא השתתפות סטודנטים.

הקורס אינו מוכר לגמול השתלמות.

מערכת למכירת כרטיסים